Hírek 2017
Számos, a pénztárcánkat is érintő változással indult az év. Jelentősen emelkedett a minimálbér, változatlan maradt viszont az adókulcs, illetőleg a nyugdíjminimum is – írja a bama.hu.
A munkavállalóknál a fő változás a minimálbér emelkedése. 2016-ban a minimálbér összege bruttó 111.000, nettó 73.815 forint volt. Idén a bruttó minimálbér 127.500 forintra, a nettó 84.788 forintra emelkedett. Ezzel egy időben a bérminimum is változott: míg 2016-ban bruttó 129.000 forint, nettó 85.785 forint volt, 2017-ben a bruttó bérminimum bruttó 161.000 forintra, a nettó 107.065 forintra emelkedett. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy változatlan maradt a nyugdíjminimum. Ez azért érdekes, mert ebből számolják ki a különböző szociális juttatások összegét.
Inflációval nő
A nemzetgazdasági miniszter bejelentése szerint 2017. január 1-jétől az ezen időpont előtt megállapított vagy folyósított öregségi nyugdíj – ideértve a nők kedvezményes nyugdíját is –, továbbá a (baleseti) hozzátartozói nyugellátás (özvegyi nyugdíj, árvaellátás, szülői nyugdíj) és a több nyugdíjszerű ellátás összege 0,9 százalékkal emelkedett. Aki saját jogú ellátásban és özvegyi nyugdíjban is részesül, az emelésre mindkét ellátása alapján jogosult lesz. Az emelés – amelynek mértéke megegyezik a 2017-re tervezett inflációval – összességében több mint százezer nyugdíjast érint megyénkben.
Családban jó
Több család jobban járhat idén a családi adókedvezményeket teljes körűen érvényesítve. Érdemes odafigyelni az új szabályzók részleteire is, hiszen feltételek és számok is változtak. A családjukban két gyermeket nevelők kedvezménye eltartottanként adóban kifejezve 2500 forinttal nő havonta. A jogosultak az összevont adóalapjukat havi 100 ezer forinttal csökkenthetik. Eltartottnak minősül az is, aki a családi pótlék összegének megállapításakor figyelembe vehető lenne, még akkor is, ha a kedvezményezett eltartott után nem családi pótlékot állapítanak meg (hanem például rokkantsági járadékot), vagy családi pótlékot nem állapítanak meg (például felsőoktatási intézményben tanuló gyermek), vagy a családi pótlék összegét a gyermekek száma nem befolyásolja (például tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek).
A családi kedvezményt érvényesítőknek gyermekük születését követően nem kell új nyilatkozatot tenniük a munkáltató részére, ha a magzatra a várandósság időszakában már érvényesítették a családi kedvezményt. Ebben az esetben ugyanis folytatólagosan érvényes, és megjár az ellátási forma. Ugyancsak rugalmas és sokak számára hasznos könnyítés, hogy a családi kedvezmény érvényesítésénél a házastárs munkáltatójának idén év elejétől nem kell írásban tudomásul vennie a nyilatkozatban foglaltakat, ez lerövidíti az ügyintézést.
Forrás: bama.hu
2016.08.18
A hitelintézetek által nyújtott kölcsönök teljes hiteldíj mutatójának értékeit nézegetve sok munkavállalónak eszébe juthat: inkább a munkáltatójától kérne kölcsön. A munkáltatónak lehetősége van arra, hogy a munkaviszonyra tekintettel segítse munkavállalóját kamatmentes vagy kedvező kamatú kölcsön nyújtásával, azonban ennek feltételeit és korlátait ismerni kell.
A pénzkölcsön nyújtása üzletszerű formában olyan pénzügyi szolgáltatás, amely engedélyköteles tevékenység. Ez alól kivétel azonban a munkáltató által a munkavállalónak nyújtott olyan kölcsön, amelyre eseti jelleggel, és szociális céllal került sor. Az ilyen kölcsön a hitelintézeti törvény alapján nem minősül pénzkölcsön nyújtásának, ennélfogva engedély sem szükséges hozzá.
A munkáltató tehát jogszerűen tehet eleget a munkavállaló kérésének, és nyújthat számára kölcsönt. A kölcsönre vonatkozóan a munka törvénykönyve nem tartalmaz szabályozást, a kölcsönszerződés megkötésére a polgári törvénykönyv rendelkezéseit alkalmazhatjuk, azzal a kiegészítéssel, hogy a fenti feltételek teljesítésével elkerüljük a pénzkölcsön nyújtássá minősítést.
A munkáltató és a munkavállaló között létrejövő kölcsönszerződésnek tehát tartalmaznia kell, hogy a pénzösszeg milyen célra fordítható. Ez a meghatározott cél kizárólag szociális cél lehet. A munkáltató a gyakorlatban legtöbbször lakásvásárláshoz, felújításhoz járul hozzá ilyen módon, de szociális cél lehet például a munkavállaló családjában felmerült nagyobb egészségügyi kiadások fedezése is. Az is feltétel, hogy a kölcsön nyújtására kizárólag eseti jelleggel kerüljön sor, az tehát egy-egy alkalmat ölelhet fel, amely valóban az időnként felmerülő munkavállalói szociális igényeket segít kielégíteni.
A kölcsön egyéb feltételeiben a munkáltató és a munkavállaló már szabadon megállapodhatnak. Ha a felek a szerződésben eltérő rendelkezést nem kötöttek ki, akkor arra a polgári törvénykönyv alkalmazandó. A kölcsönszerződésben így meg kell állapodni arról, hogy mekkora összeg kerül kifizetésre, azt milyen határidőig kell visszafizetni, milyen mértékű kamattal.
A kamat mértékének adózási szempontból is jelentősége van: a kamatkedvezmény a munkavállaló oldalán jövedelemként merül fel, így ezután személyi jövedelemadót kell fizetni. A kamatkedvezmény az az összeg, amellyel a jegybanki alapkamat öt százalékponttal növelt összege - illetőleg ha a munkáltató bizonyítja, hogy a szokásos piaci kamat ennél alacsonyabb, akkor a szokásos piaci kamat - meghaladja a munkavállaló által megfizetendő kamatot. Ennek az összegnek az 1,18-szorosa után kell megfizetni a személyi jövedelemadó tizenöt százalékos mértékét. Az adót a munkáltatónak kell adóévenként, az adóév utolsó napjára, illetve ha a követelés év közben megszűnt, a megszűnés napjára megállapítania, megfizetnie és bevallania.
A kamatmentes vagy kedvező kamatozású kölcsön tehát a kamatkedvezményből származó jövedelemre vonatkozó szabályok szerint adózik. Abban az esetben viszont, ha a munkáltató által a munkavállaló részére hitelintézet vagy a Magyar Államkincstár útján, annak igazolása alapján került lakáscélú kölcsön nyújtásra, a kamatkedvezményből származó összeget nem kell jövedelemként figyelembe venni, tehát a személyi jövedelemadót sem kell megfizetni rá. Lakáscélú kölcsönnek az a kölcsön minősül, amely a munkavállaló lakásvásárlásához, lakása építéséhez vagy bővítéséhez, korszerűsítéséhez, akadálymentesítéséhez nyújtanak. Úgyszintén lakáscélú a kölcsön, ha a fenti célok valamelyikére hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez nyújtja azt a munkáltató. A lakás azonban egyik esetben sem haladhatja meg a lakáscélú támogatásokról szóló jogszabályban meghatározott méltányolható lakásigény mértékét. Amennyiben korszerűsítésre, akadálymentesítésre kerül sor, annak meg kell felelnie a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendeletben foglaltaknak.
A lakáscél tehát a szociális célok közül is kiemelkedik, így az erre a célra, a munkáltató által a munkavállaló részére kamatmentesen, vagy alacsony mértékű kamattal nyújtott kölcsön nemcsak megengedett, de a kamatkedvezményt még személyi jövedelemadó sem terheli.
Egyéb esetben viszont nemcsak személyi jövedelemadó terheli a kamatkedvezményt: a kamatkedvezmény összegének 1,18-szorosa egyúttal az egészségügyi hozzájárulás alapját is képezi, amelynek mértéke huszonhét százalék. Ha azonban a lakáscélra tekintettel a kamatkedvezményt nem kell jövedelemként figyelembe venni, akkor egészségügyi hozzájárulás sem fizetendő utána.
Amennyiben tehát a munkáltató kölcsönt kíván nyújtani a munkavállalónak, ügyelni kell rá, hogy az meghatározott, szociális célra, eseti jelleggel nyújtsák, továbbá a céltól függően megállapításra, megfizetésre, bevallásra kerüljön a kamatkedvezmény után a személyi jövedelemadó, továbbá szintén céltól függően megfizetésre kerüljön az egészségügyi hozzájárulás. Természetesen, amennyiben a kamat mértéke nem olyan alacsony, hogy kamatkedvezmény keletkezzen, akkor az ebből származó jövedelemről sem beszélhetünk, így erre tekintettel személyi jövedelemadót, egészségügyi hozzájárulást sem kell fizetni.
Arra is ügyelni kell, hogy a munkáltató által nyújtott kölcsönt ne tévesszük össze a munkáltató által adott munkabérelőleggel. A munkabérelőleg a munka törvénykönyve által is szabályozott, amelynek lényege, hogy a munkáltató a munkabért vagy annak egy részét előre kifizeti a munkavállaló részére, majd az előre kifizetett összeget egyben vagy részletekben levonja a munkavállaló esedékes munkabéréből. Kölcsön esetén ilyen levonásra nincs lehetőség, ha a munkavállaló nem törleszt határidőre, a polgári jogi szabályok szerint kerülhet sor a követelés érvényesítésére.
2016.08.09
A Magyar Szakszervezeti Szövetség Női Tagozata és több civil nőszervezet folytatott diskurzust a nők és férfiak közötti béregyenlőtlenség problémaköréről.
A Magyar Szakszervezeti Szövetség Női Tagozatának rendezvénysorozata a nemek közti bérkülönbség témájában immár harmadik állomásához érkezett. 2016. július 28-án a magyarországi civil nőszervezetek képviselői körében vitatta meg a problémát. A rendezvénysorozat sikerességét bizonyítja, hogy alkalomról alkalomra egyre nagyobb létszámmal képviseltetik magukat a meghívottak. Ezen alkalommal Pákozdi Éva a Magyar Európai Nők Egyesülete (MENŐK) -től, Szabó Istvánné a Nők a Holnapért Alapítványtól, Matiscsákné dr. Liszák Marianna a MINŐIES Alapítványtól volt jelen, valamint a Friedrich Ebert Stiftung szakértője Kováts Eszter, illetve Pásti Anett kampányszakértő. A Női Érdek képviselői elfogadták a meghívást, de a szabadságok miatt nem tudtak ott lenni ezen az alkalmon, de a céljainkat tevőleges támogatásukról biztosították.
Ezen beszélgetés egyik eredménye, hogy sikerült más aspektusból is megközelíteni a kérdést. Azon túl, hogy elvitathatatlan tény az, hogy a nők kevesebbet keresnek a férfiaknál átlagosan – bár ennek mértékéről nincs egységes álláspont – bizonyos szakmaköröknek is alacsonyabb a bérezése, amely jellemzően a nőket helyezi hátrányba (pl.: ápolók, amely tipikusan női szakmaként elfogadott a köztudatban). Érdekes az is, hogy ugyanaz az élethelyzet két ellentétes státuszba helyezi a nőt és férfit. Ha egy pár gyermeket vállal, akkor a nő gyakorlatilag elértéktelenedik a munkaerőpiac számára, ugyanakkor a férfira úgy tekintenek ezáltal, hogy nagyobb valószínűséggel lesz megbízható egy munkáltató számára, mintha gyermektelen lenne, valamint a családi adókedvezmény előnyeit is többnyire ők élvezhetik.
Mindezeken túl azt sem szabad elfelejtenünk, hogy ennek a kialakult helyzetnek a megvalósulásához a nők is nagyban hozzájárultak és a mai napig fenntartói is. Szomorú, de még a 21. században is általános, hogy egy nő alulértékeli magát, amely jól érzékelhető abból is, hogy míg egy nő egy pozíció bérének 70%-át kéri egy állásinterjún, addig a férfi 140%-ban határozza meg azt ugyanazért a pozícióért.
A beszélgetésen elhangzottak tükrében messzemenőkig szükség lenne női önérdek-érvényesítő képzésekre, amelyeket elsősorban a vidéki városokba kellene elvinni, ahol még inkább kiélezett nem csak a bérkülönbség, de a nemek közti esélyegyenlőség közti differencia is. Végül, pedig amire szintén nagy hangsúlyt kell fektetni, az új generáció kinevelése, hogy azoknak a fiatal nőknek és férfiaknak, akik ezután lépnek a munka világába, egyre kevésbé legyen evidencia a nemi szerepek általi le- vagy felértékelés.
A résztvevők kinyilvánították, hogy a kampány céljaival azonosulnak, szükséges, hogy mindenki tegyen azért, hogy a nők sikert érjenek el ebben a témában. Úgy álltunk fel az asztaltól, hogy összehangolt folytatás következik, adott esetben összefogva, de a saját szervezeti előnyeit és struktúráját kihasználva az általunk képviseltek sajátosságainak megfelelően.
Összeállította:
Kunert Annamária
szakértő
2016.02.23
Mintegy harmadát keressük az ausztriainak, nem véletlen, hogy egyre több dolgozó és szakszervezet már a sztrájkon töri a fejét. Évtizedek óta csak ígéret a jóléti államokéhoz hasonló kereset, ám a szakemberek szerint még az sem biztos, hogy 20-30, vagy akár 50 év alatt felzárkózunk ezen a téren a legfejlettebb országokhoz.
Akár sztrájkhullám is végigsöpörhet tavasszal az országon, szakszervezetek tucatjai, illetve dolgozók százezrei elégedetlenek az idei évre szóló béremeléssel. A legnagyobb a tanárok tiltakozásának visszhangja – igaz, épp ők a jobb munkakörülmények mellett nem a maguk, hanem az oktató-nevelő munkát segítők bérét emeltetnék –, de a MÁV és a Volán-társaságok dolgozói is keveslik a többletet. Ezenkívül természetesen az egészségügyben dolgozók megalázóan alacsony bére is örök elégedetlenség forrása. Több szakszervezet már a sztrájk lehetőségét is felvetette, s az alacsony bérek kérdését a kormány sem bagatellizálhatja. Hiszen a ciklus legfontosabb feladatának éppen azt tartja, hogy a magyar bérek végre érezhetően közel kerüljenek a rég áhított európai fizetések szintjéhez. Akkor mégis miért nem lép nagyobbat a kabinet?
„Hogy a közszférában dolgozók miért nem kapnak nagyobb bért, annak két oka is van – magyarázta Samu János , a Concorde Értékpapír Zrt. vezető elemzője. – Egyrészt ahhoz a kormánynak másra – nyugdíjakra, vagy építkezésekre – kellene kevesebbet költenie, amit nem akar. Másrészt pedig szem előtt kell tartani, hogy csak annyit lehet elosztogatni, amennyi adó befolyik. Ez pedig lényegesen kevesebb, mint a gazdag országokban” – mondta az elemző.
Hasonló gyár, különböző bér
Ám a közös kalapból fizetett dolgozók nincsenek egyedül az alacsony fizetésükkel, hiszen a jól működő cégek sem biztosítanak osztrák, német vagy francia fizetést a magyar munkavállalóknak. Pedig gyakorlatilag hasonló autógyárban, hasonló gépekkel, hasonló munkát végeznek a német autógyárban a dolgozók, és az éppen onnan idetelepült üzemekben a magyarok. A különbség azonban a fizetésben szembeötlő. Míg egy autóipari szakmunkás itthon mintegy nettó 170 ezer forintot vihet haza a pótlékoktól függően, ez a bér Németországban átszámítva a 600 ezer forintot is elérheti. Ennek pedig nem az az oka, hogy egy német munkás háromszor gyorsabban hegeszt, vagy a szalagsor pörög sebesebben.
A kormányok kész győzelmi himnuszt zengenek arról, ha egy-egy nagyobb cég hazánkba települ, ám ők korántsem azért jönnek, mert feltétlenül a politikusok „csábították” ide őket. Számukra eleve az a fontos, hogy a magyarok jóval olcsóbban dolgoznak, kevesebb bért kell fizetniük.
Csapdában vergődik az ország
„Magyarország egy furcsa kelepcében van, ami nem egyedi. A jelenségnek még külön neve is van: »közepes jövedelmű országok csapdája« – magyarázta Samu János. – Ennek az a lényege, hogy egy szerényebb gazdaságú ország nagyon nehezen tud kitörni a helyzetéből. Az alacsonyabb szakképzettségű munkaerőt igénylő vállalkozások szívesen mennek az ilyen országokba, hiszen olcsón dolgoztathatnak. Sok gyárat, üzemet lehet így egy országba vonzani, ami persze hasznos, hiszen egyre többen kapnak munkát. Csakhogy amikor a dolgozók már nemcsak munkahelyet, de nagyobb bért is szeretnének, akkor az ilyen gyárak könnyen elköltözhetnek a világ olyan részébe, ahol megint csak olcsóbban termelhetnek. Vagyis egy bizonyos szint fölé így nem igazán lehet fejlődni.”
Persze ennek ellenére a multikra, külföldi tulajdonú vállalkozásokra is nagy szükség van, és jelentősen javíthatják egy ország gazdasági helyzetét. Erre jó példa az autógyártók paradicsomának számító Szlovákia, ahol tavaly a havi nettó átlagbér átszámítva elérte a 210 ezer forintot. Ezzel szemben a magyar átlagbér akkor 159 150 forint volt havonta, vagyis a szlovák fizetés csaknem 30 százalékkal magasabb. Ezt a szintet hazánk is el tudná ezen az úton érni belátható időn belül. Hiszen ha többen dolgoznának, akkor nem kellene százmilliárdokat költeni közmunkaprogramokra. Sőt, még a versenyszférában munkába álló egykori közfoglalkoztatottak is gazdagítanák az államkasszát, ezzel alapot teremtve a tanárok, ápolók béremeléséhez.
Nem gyártani, fejleszteni kell!
Akkor mi a megoldás arra, hogy kitörjünk az előbb említett csapdából? „A magyar munkások sajnos többnyire az olcsóbb, kevesebb értéket képviselő munkát végzik – magyarázta Samu János. – Vagyis egy autó esetében összeszerelnek, alkatrészeket gyártanak, de a végtermék nem ezek miatt drága. A márka igazi értékét az jelenti, hogy azt kitűnően alakították ki a fejlesztőmérnökök, vagy olyan formába öntötték a tervezők, amivel meg tudják nyerni a fogyasztókat, illetve ügyesen adták el a marketingesek. Tehát a pénz nem azoknál csapódik le, akik a kétkezi munkát végzik, hanem akik a termék úgynevezett hozzáadott értékéhez többet adnak” – magyarázta a közgazdász.
Vagyis Magyarországnak is olyan márkákra – legyen az ruha, autó, vagy bármilyen népszerű és a világban elterjedt használati cikk – lenne szüksége, amelyek sikeresek, s ahhoz nem csak a bérmunkát, hanem az értékesebb fejlesztést is biztosítani tudjuk. Mezőgazdaságilag fejlettebb ország lévén azzal a példával is élhetnénk, hogy a boraink nemcsak jók kellene legyenek, hanem világmárkák is. Vagyis a fogyasztó ne csak a költségeket és a kis hasznot fizesse meg, amikor egy palackot levesz az polcról, hanem az egyedi szakértelmet, tudást, amit nagyon drágán lehet mérni.
Samu János szerint ehhez ki kellene törni a bérmunkás szerepkörből, fejleszteni és újítani kell az egyetemek, oktatási központok bevonásával. Kezdetnek olyan környezetre lenne szükség, ahol jó és könnyű vállalkozást indítani, ám ennek egyelőre nem nagyon látszanak a körvonalai.
Túl lassú a felzárkózás
Bár Samu szerint az alapjai hiányoznak ahhoz, hogy idővel felzárkózzunk a nyugati államok szintjéhez, időpontok rendszeresen előkerülnek arról, ez mégis mikor történhet meg. Élen a politikusok járnak, akik kormányra kerülve egyből rózsásnak látják a helyzetet, s ilyenkor szerintük 20 év elég lenne ehhez. Csakhogy ezt már 25 éve hallgatjuk. Ám ha mégis el akarunk játszani a számokkal, akkor ahhoz alapul kell vennünk a mostani bérnövekedést, és szembesülni kell az óriási különbséggel is. Miközben a magyar átlagbér tavaly az említett 160 ezer forint körül mozgott, ugyanez Ausztriában az osztrák statisztikai hivatal szerint – karácsonyi jutalommal, kiegészítő pótlékokkal együtt – 1839 euró, vagyis 570 090 forint volt. Tehát a magyar bér az osztráknak még a harmada sincs.
Biztatóbb, hogy a magyar fizetések emelkedése már három éve tart, a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi adatai szerint tavaly 4,3 százalékkal nőttek gyorsabban a bérek, mint az árak. Ez már tekintélyes eredmény, de ebben az ütemben is 30 év kell a mai osztrák átlaghoz. Csakhogy ezzel korántsem érnénk utol a sógorokat, hiszen várhatóan ők is továbbfejlődnének. Hogy teljesen behozzuk őket, ahhoz – 2 százalékkal gyorsabb fizetésemelkedés mellett – már bő 60 évre lenne szükség.
Csakhogy a szociológusok szerint nemcsak a közgazdászok által emlegetett csapda fenyegeti az országot. A fejlődés ellen mutat, hogy a külföldre település miatt egyre kevesebb a fiatal, hosszú távon is képezhető munkaerő, márpedig ez azt jelenti, hogy az országnak éppen a legígéretesebb dolgozókat kell nélkülöznie. Az általuk fizetett adó elmaradásával viszont demográfiai kelepcébe is kerülünk. Egyre kevesebb munkavállaló fog eltartani az ország elöregedése miatt egyre több nyugdíjast. Ez pedig önmagát gerjesztő kedvezőtlen folyamatokat indíthat el. Az ellátás biztosításához mind több adót kell kivetni, ami újabb és újabb tömegeket kényszeríthet arra, hogy a sanyarúbb sorsú, kevésbé vállalkozásbarát Magyarország helyett inkább külföldön boldoguljanak, s így még kevesebb esély marad arra, hogy kitörjünk a közepes jövedelmű országok csapdájából.
Több szakmában elengedhetetlen lesz a béremelés
A fizetések emelkedésére a szakemberek szerint már csak azért is szükség lesz, mert ilyen alacsony bérért hamarosan aligha találnak majd megfelelően képzett dolgozót a cégek, de még az állam sem. Nagy Tamás munkaerő-piaci szakértő, fejvadász úgy látja, a közeljövőben kitarthat a magyar bérek emelkedése, de szerinte sincs sok esély arra, hogy belátható időn belül jelentősebben lefaragjuk a bérhátrányunkat Európával szemben.
„Csak néhány területen lehet komolyabb változás – vélekedett a szakember. – Ilyen az ipari szakmunkások esete, akik az Európában is egyre égetőbb szakemberhiány miatt számíthatnak kicsit jobb elismerésre. A közszférában pedig várhatóan az egészségügyi dolgozók esetében lesz kénytelen lépni a kormány. Nyugat-Európa ugyanis szinte bármennyi ápolót, orvost fel tud szívni, márpedig kint több mint egymillió forint a havi átlagbér. Így hosszú távon talán még a többséget sem lehet ilyen alacsony bérezés mellett itthon tartani.”
Nagy szerint egyébként jelenleg nincs olyan munkakör, amelyben a fizetések vetekedhetnének a nyugatival. Még a nagyobb cégek vezetőinek 2-3 milliós havi bruttó alapbére is csak töredéke egy német vagy osztrák topmenedzserének, és – bármit is gondoljunk – nincs ez másként az itthon politizáló magyar politikusok esetében sem.
Cafetéria, iskolakezdési támogatás? Hogyan, kinek, mennyiért?
2015.09.09.
Itt a szeptember, a boltok polcai már jó ideje roskadoznak az iskolaszerektől. A szülőknek nem kis anyagi terhet jelent csemetéik elindítása az új tanévben. Ehhez nyújthatnak a munkáltatók segítséget a béren kívüli juttatások körébe tartozó iskolakezdési támogatással. A téma aktualitása mentén tekintsük át a béren kívüli juttatásokat és az ide vonatkozó adózási szabályokat.
A munkáltatók a bérhez képest lényegesen alacsonyabb költséggel adhatják munkavállalóiknak az Szja. törvény 71 §-ában található béren kívüli juttatásokat. E paragrafus alkalmazásában munkáltatónak minősülnek a társas vállalkozások is, személyesen közreműködő tagjuk pedig munkavállalónak. Ezen juttatások körébe tartozik az iskolakezdési támogatás is, melyet a közoktatásban tanuló diák után juttathat a munkáltató akár mindkét szülőnek is. A juttatás összege a minimálbér 30 %-áig – 2015-ben 31.500,-Ft-ig - 35,7 %-kal (16 % szja és 14 % eho a juttatott jövedelem 1,19-szerese után), a fölött 51,17 %-kal (16 % szja és 27 % eho a juttatott jövedelem 1,19-szerese után) adózik. Amennyiben a munkáltató a már főiskolán tanuló diákok szüleit is szeretné támogatni, erre is van lehetősége, de ebben az esetben a teljes összeg az egyes meghatározott juttatások körébe tartozik és 51,17 %-kal adózik.
Az iskolakezdési támogatáson kívül a 35,7 %-os kedvezményes adózás mellett adható béren kívüli juttatások az alábbiak:
A 2015-ben életbe lépett adóváltozások szigorították és bonyolultabbá tették a béren kívüli juttatásokat, hiszen egyrészt a korábbi éves 500.000 forintról 200.000 forintra csökkentették a 35,7 % adózással nyújtható juttatások felső határát. Ugyanakkor bevezetésre került az éves rekreációs keretösszeg fogalma, mely 450.000 forint. A rekreációs keretösszeg teljes egészében kitölthető a SZÉP-kártyára történő utalással, vagy állhat a SZÉP kártyára utalt összegből és 200.000 forintig a többi „klasszikus” béren kívüli juttatásból.
Abban az esetben, ha az adott jogcímen juttatott összeg meghaladja az egyes juttatásokra külön-külön meghatározott felső korlátot, vagy azt ugyan nem haladja meg, de a „klasszikus” juttatások átlépik az éves 200.000 forintos keretösszeget, illetőleg az összes juttatás az éves 450.000 forintos rekreációs keretösszeget, akkor a munkáltatót a magasabb, 51,17 %-os adó terheli. Ebben az esetben a munkáltatónak a magasabb adót annak a hónapnak a kötelezettségeként kell bevallania és megfizetnie, amely hónapban a jövedelem összege meghaladja az adott juttatásra vonatkozó, vagy az éves keretösszeget.
Az éves szinten meghatározott keretösszegek esetében – az egyes juttatásoknál meghatározottak esetén is -, ha a munkavállaló munkaviszonya a munkáltatónál év közben kezdődik, vagy szűnik meg (kivéve a munkavállaló halálát), azok időarányosan illetik meg a munkavállalót, így ebben az esetben az időarányos keretösszeg felett kifizetett jövedelmet már a magasabb, 51,17 %-os adó terheli.
Az ezévben életbe lépett szigorítások és az ebből adódó bonyolultabb számítási szabályok esetleg visszarettenthették a vállalkozásokat a béren kívüli juttatások alkalmazásától, azonban egy jól kialakított Kafeteria rendszerrel ezek a bonyolultabb szabályok megfelelően kezelhetők. Mivel a gyakorlatban a Kafeteria keretek általában bruttó juttatást tartalmaznak (tartalmazzák a munkáltató adóterheit is) , az adózási változások a kifizetőknek többletterhet nem jelentenek, a munkavállalók részére pedig egy jól összeállított juttatási palettával lehet biztosítani, hogy a legoptimálisabb összetételben, pillanatnyi élethelyzetükhöz igazítva vehessék igénybe a béren kívüli juttatásokat.
A fentebb felsorolt béren kívüli juttatásokon kívül csokorba gyűjtöttük azokat az elemeket, amelyek lehetővé teszik a munkáltatóknak, hogy a munkavállalóknak nyújtott juttatások körét adómentesen tovább bővítsék:
Végül szóljunk azokról a juttatási elemekről is, melyek a magasabb, 51,17 %-os adóteher mellett adhatók a munkavállalóknak:
Érdemes megfontolni ezen juttatások – lehetőség szerinti - alkalmazását is, mert a bérkifizetéshez képest kedvezőbb a költségvonzatuk. Míg egy bérként kifizetett juttatás esetén a munkáltató összes költsége munkavállaló által megkapott nettó összegnek közel kétszerese, addig ezeknél a juttatásoknál ez a szorzó 1,5117.
2015.05.27
Az NN Biztosító egészség-kutatása szerint a magyarok 70 százaléka nincs anyagilag felkészülve egy súlyos, hosszantartó betegségre, pedig minden második ember aggódik az egészségéért – írja a Piac@Profit.
Egy komoly megbetegedés miatt évekre is kieshetünk a munkából, miközben a betegség kezelése tetemes összegekkel terheli meg a családi költségvetést, amin csak kismértékben enyhít a táppénz: az érvényes szabályozás szerint legfeljebb egy éven át, a jövedelem 50-60 százalékára, de maximum havi 217 ezer forint táppénzre számíthatunk egy elhúzódó betegállományban. (Bár a legtöbb magyar nem is mer táppénzre menni.)
Az NN -100 ezer forintnál magasabb havi nettó jövedelemmel rendelkezőkre nézve- reprezentatív mintán végzett felmérése szerint a magyarok 70 százaléka nincs felkészülve anyagilag egy váratlanul bekövetkező, súlyos betegség kezelésének finanszírozására. A felmérésben résztvevőknek csak 13 százaléka rendelkezik egészségügyi magánbiztosítással, pedig minden második megkérdezett aggódik az egészségéért és saját egészségi állapotát sem tartja kielégítőnek. Leginkább a daganatos megbetegedésektől tartanak a válaszadók: 72 százalék tart bármilyen rákos megbetegedéstől. A nők körében a mellrák miatt aggódnak a legtöbben: 65 százalékuk fél az emlő daganatos megbetegedésétől.
Magyarországon legfeljebb egy évre jár táppénz, melynek alapja a jövedelem 50 vagy 60 százaléka. Kétéves, folyamatos társadalombiztosítással járó jogviszony esetén az előző évi átlagkereset 60, ennél rövidebb jogviszony esetén pedig 50 százaléka; kórházban való tartózkodás alatt pedig minden esetben 50 százaléka. A magasabb jövedelemmel rendelkezők számára lényeges tényező, hogy a táppénz napi összegét a törvényhozó az aktuális havi minimálbér kétszeresének harmincad részében maximalizálta. Ez idén napi 7000 forintot jelent, vagyis a táppénz maximális összege (31 naptári nappal számolva) havi 217 ezer forintnál nem lehet magasabb. Egy súlyos, daganatos megbetegedés, melynek teljes gyógyulási ideje 5 év, az egyébként is alacsony megtakarításokkal rendelkező családokat teljesen ellehetetlenítheti.
A súlyos betegségektől való félelmeinken enyhíthetünk, ha teszünk a megelőzésért azzal, hogy rendszeresen eljárunk szűrővizsgálatokra és megfelelő életmóddal csökkentjük a kockázatokat. Emellett azonban egy komoly betegség anyagi terheire is érdemes felkészülni.
Daganatos megbetegedések számokban
Magyarországon az elmúlt 15 évben megduplázódott a tízezer lakosra jutó rosszindulatú, daganatos megbetegedések száma. Ma 300 ezerre tehető a rákbetegek száma hazánkban, miközben évente több mint 65 ezer új megbetegedést regisztrálnak. Magyarország népességéhez viszonyítva világelső a tüdőrák, a vastag- és végbélrák okozta elhalálozásban, az emlőrák pedig a nők esetében a leggyakoribb rosszindulatú daganatos betegség. A megbetegedések növekvő számával párhuzamosan szerencsére egyre többen és nagyobb arányban gyógyulnak ki a rosszindulatú betegségekből. A gyógyulás ugyanakkor a jelentős állami finanszírozás mellett is pénzbe kerül, miközben a betegség idején az érintett családok jövedelme csökken, részben a betegszabadságok, de nemritkán a munka elvesztése miatt is.
Ezt kell tudni a keresőképtelenségről
A keresőképtelenség azt jelenti, hogy valaki valamilyen okból távol marad a munkától, vagy nincs munkára képes állapotban. A keresőképtelenségnek több variációja lehet, attól függően, hogy a helyzet mit kíván meg a munkavállalótól, a munkáltatótól, milyen igazolásokat kell beszerezni, és milyen juttatások járnak.
Forrás: Piac&Profit
2015.03.11
Két különböző munkakör esetben lehet-e osztott munkaidős szerződést kötni ugyanazzal a munkavállalóval?
Egy cég bérbe kívánja venni az egyik iskola büféjét (azaz a cég üzemelteti) és az iskola tornatermét táncoktatás, aerobic oktatás miatt. Az előzetes tervek szerint (illetve az iskolával kötött szerződés szerint) az alábbi időpontokban kellene nyitva lennie az iskola büféjének:
Hétfőtől - péntekig (minden nap)
7 óra 30 perctől 8 óráig;
8 óra 45 perctől 9 óráig;
9 óra 45 perctől 10 óráig
10 óra 45 perctől 11 óráig
11 óra 45 perctől 12 óráig
A munkavállaló 7 óra 15-től dolgozna, mivel addigra viszik a friss árut a büfébe, és 12 óra 15-ig lenne a büfében (mivel a 15 perc alatt rendet rakna és felmosna stb.) Az aerobic órák minden héten kedden és csütörtökön lennének 15 órától 18 óráig. Tervek szerint egy munkavállaló lenne, heti 20 órában bejelentve. Aki dolgozna a büfében és az aerobic órákat is tartaná.
Kérdésünk:
Milyen tartalmú munkaszerződést kellene kötni a munkavállalóval? Hiszen a tanórák alatt nem lenne nyitva a büfé és ténylegesen nem is tartózkodna a munkavállaló a tanórák alatt a büfében? A tanórák időtartalma is munkaidőnek számít?
Osztott munkaidős szerződést lehetne kötni a munkavállalóval? Külön-külön munkaszerződést kellene kötni és külön-külön kellene a NAV felé bejelenteni különböző FEOR kóddal?
Válasz:
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 96. § (1) bekezdés értelmében a munkaidő-beosztás szabályait (munkarend) a munkáltató állapítja meg.
Az Mt. 97. § (1)-(3) bekezdései szerint a munkáltató a munkaidőt az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményére, valamint a munka jellegére figyelemmel osztja be. A munkaidőt heti öt napra, hétfőtől péntekig kell beosztani (általános munkarend).
Munkaidőkeret, vagy elszámolási időszak alkalmazása esetén – a 101–102. §-ban foglaltakra tekintettel – a munkaidő a hét minden napjára vagy az egyes munkanapokra egyenlőtlenül is beosztható (egyenlőtlen munkaidő-beosztás).
Az Mt. 100. §-a alapján a munkáltató – a felek megállapodása alapján – a napi munkaidőt legfeljebb két részletben is beoszthatja (osztott napi munkaidő). A beosztás szerinti napi munkaidők között legalább két óra pihenőidőt kell biztosítani.
Az Mt. nem tiltja, hogy azonos felek között egyszerre több munkaviszony is álljon fenn párhuzamosan. Ilyenkor azonban igen szigorúan kell vizsgálni a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményét (Mt. 7. §), hiszen ez a megoldás nem lehet eszköz arra, hogy a munkáltató azzal hosszabbítsa meg a munkavállaló rendes munkaidejét, hogy bizonyos feladatok ellátására egy új munkaviszonyt hoz létre.
Ugyanakkor azonos felek között létesített munkaviszonyon belül a felek többes munkakört is meghatározhatnak.
Ez azt jelenti, hogy a munkavállalóval lehet egy munkaszerződést is kötni a két feladat ellátására. Ekkor csak egy 'T1041-es nyomtatványon kell bejelenteni a munkavállalót a NAV felé és csak az egyik FEOR szám adható meg.
A büfé fél 8-tól 12-ig van nyitva. Annak ellenére, hogy a diákok általában csak a tanórák szünetében vásárolnak (lehetnek lyukasórák is) a munkavállalónak a 45 perces tanóra is munidőnek számít (nincs meg a két óra pihenőidelye a munkavállalónak).
Ettől eltérően a délutáni erobik órára lehet az osztott munkaidős szerződést alkalmazni, mivel a két feladat elvégzése között két óra pihenőidő is van.
Annak sincs akadálya, hogy a két munkakörre külön munkaszerződést kössön a munkáltató. Ilyenkor a 'T1041-es nyomtatványon külön-külön jogviszonyonként (külön FEOR számmal) kell a bejelentést megtenni.
A CSOK, azaz a Családok otthonteremtési kedvezménye váltja fel július 1-jétől a szocpolt. Újdonság, hogy a vissza nem térítendő támogatást már egy gyermek vállalása, illetve használt lakás vásárlás esetén is igénybe lehet venni.
A korábbi szocpolt kevesen vették igénybe, ami avval magyarázható, hogy csak két gyermek és új lakás építése esetén lehetett érvényesíteni, ezen változtatna most a CSOK.
Milyen célra igényelhető a kedvezmény és mikortól?
Ki igényelheti a kedvezményt?
Mitől függ a kedvezmény mértéke?
A családok otthonteremtési kedvezményének összege függ
A CSOK összege új lakás építése vagy vásárlása, használt lakás vásárlása vagy bővítése esetén, Ft
Gyermekek száma | Alapterület | Alapösszeg | A energiaminősítésű lakés | A+ energiaminősítésű lakás | Alacsony energiafogyasztású lakás |
1 | 40-55 m2 | 500 000 Ft | 550 000 Ft | 600 000 Ft | 650 000 Ft |
1 | 55,01-160 m2 | 600 000 | 660 000 | 720 000 | 780 000 |
2 | 50-65 m2 | 800 000 | 880 000 | 960 000 | 1 040 000 |
2 | 65,01-80 m2 | 1 000 000 | 1 100 000 | 1 200 000 | 1 300 000 |
2 | 80,01-160 m2 | 1 300 000 | 1 430 00 | 1 560 00 | 1 690 000 |
3 | 60-75 m2 | 1 200 000 | 1 320 000 | 1 440 000 | 1 560 000 |
3 | 75,01-90 m2 | 1 500 000 | 1 650 000 | 1 800 000 | 1 950 000 |
3 | 75,01-160 m2 | 2 000 000 | 2 200 000 | 2 400 000 | 2 600 000 |
4 | 70-85 m2 | 1 600 000 | 1 760 000 | 1 920 000 | 2 080 000 |
4 | 85,01-100 m2 | 2 000 000 | 2 200 000 | 2 400 000 | 2 600 000 |
4 | 100,01-160 m2 | 2 500 000 | 2 750 000 | 3 000 000 | 3 250 000 |
A kérelem benyújtása
A családok otthonteremtési kedvezménye iránti kérelmet a hitelintézethez (kereskedelmi bankok, jelzáloghitel intézetek, takarékszövetkezetek) kell benyújtani. Csak egyes hitelintézetek lesznek szerződött partnerei a Magyar Államkincstárnak, ezért érdemes előre érdeklődni, hogy melyek lesznek ezek.
Hogyan folyósítják a családok otthonteremtési kedvezményét?
A kedvezmény utólagosan vehető igénybe az alábbiak szerint:
Csak saját névre szóló, az áfatörvénynek megfelelő számlákat fogadnak el
A támogatott személynek vállalnia kell, hogy a hitelintézet részére bemutatja az építési munkák (lakásépítés, bővítés) esetén a hitelintézet által elfogadott bekerülési költség 70 százalékáról, illetve ha az igénybevett támogatás összege ennél magasabb, úgy ennek összegét kitevő. saját nevére szóló, az általános forgalmi adóról szóló törvény hatálya
alá tartozó termékértékesítésről, szolgáltatásnyújtásról kiállított számlákat, egyszerűsített számlákat (továbbiakban: számla).
Új lakás vásárlása esetén az adásvételi szerződésben szereplő teljes vételárról kiállított számlát kell bemutatni.
Mik a további feltételek?
1. A lakás (meglévő, vagy bővítés utáni) hasznos alapterülete
- nem lehet kevesebb mint:
2. Lakás vásárlása esetén a vételár nem lehet több mint
- új lakásnál 300-350 ezer Ft/nm,
- használt lakásnál egységesen 350 ezer Ft/nm továbbá
a) Közép-Magyarország területén
- Budapesten 35 millió Ft,
- városokban 28 millió Ft,
- egyéb településeken 23 millió Ft,
b) a Dunántúlon
- megyeszékhelyeken 28 millió Ft,
- városokban 23 millió Ft,
- egyéb településeken 18 millió Ft,
c) az Alföldön és Észak-Magyarországon
- megyeszékhelyeken 25 millió Ft,
- városokban 19 millió Ft,
- egyéb településeken 16 millió Ft.
A családok otthonteremtési kedvezménye a később született gyermek után is igénybe vehető, melynek összege gyermekenként 400 ezer Ft.
Jogszabály: 256/2011. (XII. 6.) kormányrendelet a lakásépítési támogatásról
Sok munkahelyet tudtak megóvni az NGM számai szerint úgy, hogy adókedvezményt nyújtottak, 105 milliárdról mondott így le az állam. Nem csoda, hogy az adókedvezmények ilyen hatékonyak olyan adókörnyezetben, ahol abból amit a munkaadó egy dolgozó után fizet, a munkavállaló csupán a felét viheti haza.
Fontos szerepet játszanak a foglalkoztatási adatok kedvező alakulásában a tavaly év eleje óta élő munkahelyvédelmi akció adókedvezményei - mondta Pankucsi Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adóügyi helyettes államtitkára a Magyar Nemzetnek.
Tavaly január eleje és november vége között több mint 105 milliárd forintot hagyott az állam az érintett munkavállalóknál - fejtette ki a helyettes államtitkár a lap szombati számában.
Hozzátette: a munkahelyvédelmi akció a tavalyi év utolsó hónapjaiban is megközelítőleg 750 ezer ember állásának megőrzéséhez nyújtott érdemi segítséget. Tavaly novemberben 131 ezer fiatal alkalmazásakor érvényesítették a munkáltatók a könnyítést, emellett a kedvezmény 328 ezer nyugdíj előtt álló ember, 32 ezer kisgyereket nevelő szülő, 22 ezer álláskereső, továbbá 230 ezer képzettséget nem igénylő munkakört betöltő dolgozó foglalkozatásában játszhatott szerepet.
Pankucsi Zoltán kiemelte, hogy a versenyszférában egyre növekszik az adókedvezményekkel megóvott álláshelyek száma, a közintézmények ugyanakkor - az év közepéhez képest - ősszel némileg kevesebb ember alkalmazásakor érvényesítették a munkahelyvédelmi akció adóenyhítéseit.
Magyarország mind a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó GDP, mind pedig az egy főre eső tényleges fogyasztás tekintetében az Európai Unió öt legszegényebb országa közé tartozik – derül ki a legfrissebb uniós statisztikákból. A lakosság anyagi jóléte Görögországban zuhant a legdrámaibb mértékben 2010 és 2012 között.
Magyarország 2012-ben megerősítette pozícióját az Európai Unió legszegényebb tagállamai között: az Eurostat által csütörtökön közzétett adatok szerint a vásárlóerő-paritáson mért egy főre jutó magyar GDP tavaly még mindig körülbelül 35 százalékkal maradt el az EU28-ak átlagától, ami alapján hazánk az ötödik hátulról, és csak az egyébként rendkívül gyors ütemben fejlődő Lettországot, továbbá Horvátországot, Romániát és Bulgáriát előzi meg.
Nem sokkal jobb a magyar helyezés a háztartások anyagi jólétét jobban kifejező egy főre eső tényleges fogyasztás tekintetében, amiben a lettekkel holtversenyben (az uniós átlag 63 százalékával) hátulról az ötödik helyen álltunk 2012-ben.
Az egy főre eső magyar GDP tavaly 67 százaléka volt az uniós átlagnak, éppen ugyanannyi, mint egy évvel korábban és mindössze egy százalékkal magasabb, mint 2010-ben. A hasonló fejlettségű tagállamok közül 2010 és 2012 között Magyarországon volt a legszerényebb a javulás. 2010-hez képest az EU27-re vonatkoztatva (Horvátországot nem számítva) három pozíciót is romlott Magyarország helyzete az egy főre jutó GDP tekintetében. Azóta ugyanis Litvánia, Észtország és tavaly már Lengyelország is megelőzte hazánkat. A háztartások tényleges anyagi jólétét jobban tükröző tényleges egyéni fogyasztási mutató tekintetében Lengyelország tíz százalékkal teljesített jobban tavaly Magyarországnál.
A legalacsonyabb egy főre jutó bruttó hazai terméket Bulgáriában és Romániában regisztrálták, az előbbi az EU28-ak átlagos fejlettségének a 47 százalékán, utóbbi éppen a felén állt egy évvel ezelőtt.
A legnagyobb visszaesést azonban a déli válságországok produkálták. Közülük is kiemelkedik Görögország, ahol 2010-ben még az uniós átlag 88 százalékán volt az egy főre jutó GDP, ami 2012-re 75 százalékos szintre süllyedt. A délkelet-európai tagállam ezzel tulajdonképpen visszafejlődött a legszegényebb, az uniós átlagos fejlettség 75 százaléka alatti országok szintjére. Portugália is csak 76 százaléknál tartott, míg Spanyolország az EU28-ak GDP-jének 96 százalékán állt tavaly. Szlovákia viszont 76 százalékkal befogta Görögországot és Portugáliát, míg a csehek, a szlovének, Málta és Ciprus 80 százalék fölötti fejlettséget értek el.
A háztartások jólétének Európa bajnoka Luxemburg, ahol 2012-ben 2,63-szorosára nőtt az egy főre eső GDP. Ezzel a nagyhercegség utcahosszal mindenki előtt jár, a második Ausztriában harminc százalékkal haladja meg a fejlettségi szint az EU28-ak átlagát. Érdekesség, hogy a válságkezelési programból éppen most kilépő Írország egy főre jutó GDP-je alapján még mindig a harmadik helyen áll az EU-ban, igaz a tényleges fogyasztás tekintetében már csak a középmezőnybe tartozik.
forrás:net